בכירים במערכת המשפט בכנס תמיכה ברפורמה

ישראל רובין No Comments on בכירים במערכת המשפט בכנס תמיכה ברפורמה

כ-150 משפטנים ובהם בכירי לשכת עורכי הדין השתתפו אמש בכנס תמיכה בתיקון מערכת המשפט בגבעת שמואל. הכנס אורגן על ידי התנועה למשילות ודמוקרטיה והמשנה המודח של לשכת עו״ד יצחק נטוביץ

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כנס תמיכה בתיקון מערכת המשפט התקיים במוצאי השבת בגבעת שמואל. הכנס אורגן על ידי התנועה למשילות ודמוקרטיה והמשנה המודח של לשכת עו״ד יצחק נטוביץ והשתתפו בו רבים מבכירי לשכת עוה"ד ומשפטנים מכלל תחומי המשפט בשני פאנלים שעסקו ברפורמה לתיקון מערכת המשפט.

בדברי הפתיחה אמר עו״ד נטוביץ׳: "התכנסנו כאן הערב לתת רוח גבית לרפורמה במערכת המשפט. הערב אורגן ע״י בכירים בלשכת עורכי הדין. לא כולם תומכים ב100% בכל מהלכי הרפורמה, אבל מסכימים שיש מה לתקן לחפש דרכים חדשות לבחור את השופטים הטובים ביותר וליצור גיוון. כל מי שמדבר על אחיזה בנשק מחזק את ידי אויבינו".

עו״ד זאב לב, היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה וממארגני הכנס הדגיש כי "הכנס הוא יריית הפתיחה והוכחה לעורכי דין רבים החוששים להשמיע את קולם בפומבי כי אנחנו הרוב והרוב תומך ברפורמה. עו״ד לב ערך סקירה קצרה של הצעות החוק המרכיבות את הרפורמה כדי לאפשר מצע לדיונים שהתנהלו בהמשך".

את הכנס הנחתה עו״ד יעל דולב יו״ר פורום דיני עבודה בלשכת עורכי הדין ושותפה במשרד גרוס קלינגהנדלר, חודק ושות'. הפאנל הראשון בהנחיית עו״ד נטוביץ׳ ובהשתתפות פרופ׳ נחום רקובר, השופט בדימוס משה דרורי, יו״ר ועדת חוקה לשעבר ניסן סלומינסקי, העיתונאי בן דרור ימיני ועו״ד כנרת בראשי.

השופט בדימוס דרורי אמר כי "הצעת החוק לשינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים טובה ומאוזנת. לא ייגרם נזק לציבור כי בהמשך הדרך ימונו גם שופטים על ידי ממשלות שמאל.
עו״ד כנרת בראשי אמרה כי הפוליטיקאים באים כדי לשרת מטרה ציבורית ולקדם מדיניות והם צריכים לבחור את היועץ המשפטי שיסייע להם לקדם את המדיניות. צריכה להיות פה חשיבה שמפסיקה להרשיע פוליטיקאים מראש. ודאי שיועץ משפטי לא יעשה צ׳ק ליסט לשר ויאשר כל דבר".

העיתונאי בן דרור ימיני: "ראשוני המבקרים את מערכת המשפט היו פרופסורים למשפט שאינם אנשי ימין. לא הימין התחיל עם הביקורת. בהמשך ביקר בן דרור חלק מסעיפי הרפורמה. "במשך שנים פרסמתי מאמרים על הצורך ברפורמה במערכת המשפט, והימין לא הצטרף. אני שמח מאוד שיש שינוי ושהאסימון ירד, ורבים מבינים שיש צורך ברפורמה". אך סיכם כי יש 70-80% בציבור שרוצה רפורמה אבל הוא רוצה אותה בהסכמה".

חה״כ לשעבר ניסן סלומינסקי: "כשישבתי בועדה למינוי שופטים השופטים תמיד הגיעו בגוש אחד, והצביעו בקול אחד, בזמן שהפוליטיקאים תמיד היו מפוצלים… צריך כבר עכשיו להוסיף שני שופטים לבית המשפט העליון, שימונו בשיטה החדשה. עכשיו הימין בשלטון והם ימנו שופטים, ובעתיד השמאל יהיה בשלטון וימנה שופטים והאיזון ישמר". הוא סיפר כי במפגש עם ברק שהגיע לשכנע אותו לתמוך בהצעת החוקה שלו, סלומינסקי הציע לשנות סעיף אחד שאת הפרשנות לא ייתן בית המשפט העליון אלא יוקם בית משפט לחוקה. ברק אמר שאם כך יהיה, לא שווה לו כל החוקה.

לדבריו, "כל הרפורמה לא שווה כלום אם לא נשנה את שיטת בחירת ההרכבים שנקבעת ע״י נשיאת בית המשפט וכך שולטת גם בתוצאת הדיון".

פרופ׳ נחום רקובר: "המכלול של סעיפי הרפורמה מחייב כדי להגיע ליעד של פתרון למצב חולני שיש לרפא אותו. כבוד האדם הומר ב180 מעלות מהכוונה המקורית שלו. לדבריו "החוק הכתוב חל על כולם, חוץ מעל שופטי בית המשפט העליון."

עו״ד ענת קאופמן חברת מועצת לשכת עורכי הדין, שהנחתה את הפאנל השני אמרה: "ימים סוערים של הפגנות. חלקם מתוך התנגדות אוטומטית לממשלה. וחלקם מתוך חרדה אמיתית. אבל יש דברים שלא אומרים – קריאה לאלימות, קריאה לצאת ולירות אלה דברים שאסור לומר. מותר למחות ומותר וחובה להציע תיקונים ברפורמה".

ד״ר אביעד בקשי ראש האגף המשפטי בפורום קהלת: "בעולם אף אחד לא מערער על התפקיד של נבחרי הציבור בבחירת השופטים. לא יכול להיות שמפת הערכים שמנחה את הרשות השופטת תהיה רחוקה כל כך ממפת הערכים שמנחה את הציבור. הפתק של הציבור צריך להנחות את מפת הערכים של בית המשפט".

פרופ׳ טליה איינהורן אמרה כי "בניגוד לתבהלה, הרפורמה היא בשורה טובה והיא תוביל אותנו למקום טוב יותר. האופוזיציה לא מוכנה להביא שום הצעה לתיקון".

חבר מועצת לדעת עורכי הדין, עו״ד אילן בומבך אמר: "פעם ראשונה שיש ממשלה שמתכוונת לקיים מה שהבטיחה והציבור לא רגיל לזה. אצה הדרך כי מה שלא יקרה בשנה הראשונה לא יקרה. אהרן ברק לא התייעץ עם אף אחד כשעשה את הרפורמה המשפטית. אבל טוב שאנחנו נעשה את הדברים בלב פתוח ונפש חפצה ולשכת עורכי הדין צריכה להיות גשר בנושא הזה ולא להפגין נגד הממשלה".

עו״ד יותם אייל, מנכ״ל הפורום המשפטי למען ישראל אמר כי "כדי לשנות מערכת צריך להבין שאנחנו פועלים לטווח רחוק. אנחנו צריכים לפעול בסביבה שלנו ולעשות הסברה. ככה נגיע להסכמה רחבה ונעזור לרפורמה הזו לעבור".

עו״ד ניצנה דרשן לייטנר, יו״ר ארגון שורת הדין אמרה כי "עילת הסבירות חולחלה לתוך מערכת המשפט הישראלית על ידי אהרן ברק בצורה קיצונית והחליף את שיקול הדעת של הרשות המבצעת בשיקול הדעת של השופטים. לכן היא חייבת להתבטל כשמדובר בגורמים שלטוניים".

ד״ר ניסן שריפי, יו״ר ועדת רישוי עסקים בלשכת עו״ד אמר כי "נס קרה לנו שיריב לוין שר המשפטים ושמחה רוטמן יו״ר ועדת חוקה. הרפורמה מתונה מדי והיא צריכה לעבור במלואה ללא שינויים. אנשים נהרגו בגלל פסיקות של בג״ץ".

הסוציולוג ד״ר שלמה צדוק אמר כי "יש כאן הרס הדמוקרטיה על ידי הכנופיה המשפטית והחונטה הבירוקרטית. ישנו עיוות חמור בהיררכית השלטון בישראל וחייב להיות שינוי בטרם פורענות גדולה. הקרב הוא על שליטה תרבותית".

תנ״צ בדימוס עו״ד אורי אנגלהרד: "הנזק האמיתי של מחאת ההיטק זו התעמולה נגד מדינת ישראל. אבל הם פוגעים גם בעצמם כי חברות בחו״ל שעובדות איתם לא ירצו לעבוד איתם יותר. הם גם משעבדים את העובדים לטובת האג׳נדות שלהם. הם לא מתנגדים לרפורמה הם מתנגדים לכך שהימין מוביל את הרפורמה".



0 תגובות